sunnuntai 3. elokuuta 2014

Ylläs on ykkönen

Päivä 20. Kello 15.40
Ylläsjärvi

Lähdettiin Äkäslompololta lähes tulkoon heti herättyä. Suuntasimme Ylläkselle. Ajettiin maisematietä ja ensimmäinen mäki oli jyrkkä, hetken jo mietin että päästäänkö me tätä nyt ollenkaan ylös. Tosin alamäki sen jälkeen oli myös niin suuri, että jos haluaisin palata takaisin Äkäslompoloon, niin olisi keksittävä jokin muu reitti, sillä tämä auto ei mäestä ikinä selviytyisi.

Viimein saavuimme Ylläksen parkkipaikalle, tosin matkaa Äkäslompolosta oli niinkin hurjat kuin 15 kilometriä. Eilen olin saanut tietää että gondoli hissi pyörii näin kesälläkin, joten ostin itselleni menopaluun, vaikka takaisin tullessani huomasin ettei ketään kiinnostanut paluu lippuni. Koko päivän on ollut kova tuuli ja tiesin sen vaikuttavan gondoliin. Hetken kävi mielessä että tässä saattaa tulla huono olo, mutta kova tuuli onneksi näkyi vain pienenä keinutuksena ja tuulen ulinana. Näkymä huipulta oli hieno. Ylläksen korkeus 718, merenpinnasta mitattuna luulisin. En ole vuosiin käynyt Ylläksen huipulla, silloin kun vielä laskettelin tuli täälläkin käytyä useasti. Hetken jopa kaipasin tunnetta kun pääsee laskemaan valkeana hohtavaa rinnettä alas ja tulla uudelleen hissillä ylös. Voih.

Horisontissa jokainen tunturi värjäytyi eri siniseen, huipulta näkee jopa Pallakselle asti, joka on noin 70 kilometrin päässä. Saanaa tähyilin, mutta turhaan.

Ajoin rinteiltä Eelin kaupalle, ostin jätskin ja menin istuskelemaan viereiseen leikkipuistoon. Jotkut paikalliset pojat koittivat ajaa järvellä mootttoriveneellä, meteli oli hirmuinen.
Emme kuitenkaan jää tähän yöksi, löysin hyvältä vaikuttavan leirintäalueen noin sadan kilometrin päästä. Siellä olisi nettisivujen mukaan pyykinpesu mahdollisuus, olen melkein viikon kituuttamut likaisilla vaatteilla. Mutta mikä paikka on, se selviää myöhemmin.
Ja serkullani on tänään rippijuhlat, onnea hänelle!